Maantietoa leijaillen
Lukio TEKO-hankkeen ideana on parantaa lukiolaisten ja
lukion henkilökunnan työelämätuntemusta. Tämän kaltaisen oppitunnin kokemus
todellakin toteuttaa sen! Tunti oli ajatusmaailmaa avartava ja erittäin
mielenkiintoinen.
Mediaopettaja Mattus Alsi tiedustelee dronen hyödyntämisestä maantieteen opettajia Nina Branderia (vas.) ja Sina Hiekkaa.
Lukio TEKO-hanke pääsi 9.5.2018 tutustumaan minun kautta muutaman Turun
lukioiden maantiedon kakkoskurssin droneopetukseen. Opetuksessa lukion
opiskelijat saivat ammatillista droneopusta, sekä opiskelijoiden ideana oli pohtia
dronen käyttömahdollisuuksia maantiedossa nykyhetkessä sekä tulevaisuudessa.
Dronegurun tuomia tavaroita.
Droneguru Arttu Paarlahti keskustelee opiskelijoiden kanssa dronen tuomista mahdollisuuksista.
Lähdimme opettajan ja toisen opiskelijan kanssa kuvauksiin
odottavin ja innostunein mielin. Halusimme nähdä ja kokea jotain erilaista,
jakaa kokemuksiamme ja kuulla uusia vinkkejä. Maantiedon kurssien opiskelijoiden
mukana avustamassa olivat mediaopettaja Mattus Alsi, maantieteen opettajat Sina
Hiekka ja Nina Brander sekä ”kurssin droneguru” Arttu
Paarlahti.
Opiskelijat lennättävät droneja dronegurun valvonnassa.
Arttu Paarlahti tuli Helsingin yliopiston maantieteen ja geotieteen laitokselta opettamaan lukio-opiskelijoille dronen
käyttöä ja kertoman, miten he tulevat laitoksellaan lähitulevaisuudessa
hyödyntämään dronea esimerkiksi pinnanmuotojen ja 3D-muotojen havaitsemiselle.
Mikäs sen parempi kokeilla jotain uutta, kuin ammattilaisen seurassa! Hän pyysi
myös opiskelijoita ajattelemaan dronen ja maantiedon yhteistä
käyttöhyödyntämistä tulevaisuudessa.
DRONE!
Opiskelijat saivat aluksi kokeilla dronen peruskäyttöä ja
niiden liikkuvuutta sekä he harjoittelivat dronen kanssa kuvaamista. Osa
opiskelijoista oli jo aikaisemmin hyödyntänyt droneja maantiedon opiskeluissa,
sekä kaksi opiskelijaa olivat menossa Lapin vaellukselle kuvaamaan droneilla
pinnanmuotoja ja metsitystä maantiedon projektiaan varten. On todella hienoa,
että tällaista pystytään hyödyntämään myös opiskeluissa.
Droneguru opettaa Nina Branderia lennättämään dronea!
Hienoa nähdä, että myös tutkimuslaitokset ovat löytäneet
näistä 2010-luvun villityksistä hyötyä tutkimuskäyttöön. Keskustelua oli mm.
siitä, että Helsingin yliopiston maatieteen ja geotieteen laitos pystyy
laserkuvauksella kuvaamaan ja määrittelemään rannan muotojen muutoksia
vuosienkin aikavälillä. Tämä toteutetaan dronen avulla ja niistä saa todella
tarkkaa kuvaa esimerkiksi rannan erilaisista dyynimuodostumista.
Uusien vinkkien jakamista!
Dronet pystyvät myös
ottamaan perättäisiä kuvia niin, että ne menevät limittäin, eli jokaisessa
kuvassa näkyy pieni alue edellisen kuvan aluetta. Tämä mahdollistaa erittäin
tarkan kolmiulotteisen mallin maastosta. Opiskelijat olivat innoissaan tästä!
Opiskelijat jäivät pienillä tauoillaan keskustelemaan
itsekseen sekä opettajien kanssa tämän kaltaisen teknologian hyödyntämisestä.
Opiskelijat olivat innokkaita ja aktiivisia, ideoita ja oivalluksia jaettiin
koko ryhmän kesken. Yhteinen johtopäätös oli dronen tuomien mahdollisuuksien
olevan huippujuttu maantiedon tutkimisen kannalta niin pitkissä kuin
lyhyissäkin tutkimuksissa ja projekteissa. On hienoa, että tällaistakin
pohditaan.
Lennätys onnistu opiskelijoilta myös täysin itsenäisesti. JEE!
Dronet mahdollistavat maantiedon tutkimisissa paljon uutta
ja vielä kokematonta. Niitä tullaan varmasti hyödyntämään tulevaisuudessa, myös
uudenlaisissa tilanteissa ja käyttötarkoituksissa. Mahtavaa on myös se, että
nuoria opiskelijoita tutustutaan tällaiseen mahdollisuuteen. Nykynuorella ei
välttämättä ole ensimmäisenä mielessä, että droneja käytetään myös
tutkimustarkoituksiin, SAATI itse päästä kokeilemaan sellaista.
Kiitos.
Kommentit
Lähetä kommentti