Maantietoa leijaillen


Lukio TEKO-hankkeen ideana on parantaa lukiolaisten ja lukion henkilökunnan työelämätuntemusta. Tämän kaltaisen oppitunnin kokemus todellakin toteuttaa sen! Tunti oli ajatusmaailmaa avartava ja erittäin mielenkiintoinen.


Mediaopettaja Mattus Alsi tiedustelee dronen hyödyntämisestä maantieteen opettajia Nina Branderia (vas.) ja Sina Hiekkaa.

Lukio TEKO-hanke pääsi 9.5.2018 tutustumaan minun kautta muutaman Turun lukioiden maantiedon kakkoskurssin droneopetukseen. Opetuksessa lukion opiskelijat saivat ammatillista droneopusta, sekä opiskelijoiden ideana oli pohtia dronen käyttömahdollisuuksia maantiedossa nykyhetkessä sekä tulevaisuudessa.

Dronegurun tuomia tavaroita.

Droneguru Arttu Paarlahti keskustelee opiskelijoiden kanssa dronen tuomista mahdollisuuksista.

Lähdimme opettajan ja toisen opiskelijan kanssa kuvauksiin odottavin ja innostunein mielin. Halusimme nähdä ja kokea jotain erilaista, jakaa kokemuksiamme ja kuulla uusia vinkkejä. Maantiedon kurssien opiskelijoiden mukana avustamassa olivat mediaopettaja Mattus Alsi, maantieteen opettajat Sina Hiekka ja Nina Brander sekä ”kurssin droneguru” Arttu Paarlahti.

Opiskelijat lennättävät droneja dronegurun valvonnassa.

Arttu Paarlahti tuli Helsingin yliopiston maantieteen ja geotieteen laitokselta opettamaan lukio-opiskelijoille dronen käyttöä ja kertoman, miten he tulevat laitoksellaan lähitulevaisuudessa hyödyntämään dronea esimerkiksi pinnanmuotojen ja 3D-muotojen havaitsemiselle. Mikäs sen parempi kokeilla jotain uutta, kuin ammattilaisen seurassa! Hän pyysi myös opiskelijoita ajattelemaan dronen ja maantiedon yhteistä käyttöhyödyntämistä tulevaisuudessa.


DRONE!

Opiskelijat saivat aluksi kokeilla dronen peruskäyttöä ja niiden liikkuvuutta sekä he harjoittelivat dronen kanssa kuvaamista. Osa opiskelijoista oli jo aikaisemmin hyödyntänyt droneja maantiedon opiskeluissa, sekä kaksi opiskelijaa olivat menossa Lapin vaellukselle kuvaamaan droneilla pinnanmuotoja ja metsitystä maantiedon projektiaan varten. On todella hienoa, että tällaista pystytään hyödyntämään myös opiskeluissa.


Droneguru opettaa Nina Branderia lennättämään dronea!

Hienoa nähdä, että myös tutkimuslaitokset ovat löytäneet näistä 2010-luvun villityksistä hyötyä tutkimuskäyttöön. Keskustelua oli mm. siitä, että Helsingin yliopiston maatieteen ja geotieteen laitos pystyy laserkuvauksella kuvaamaan ja määrittelemään rannan muotojen muutoksia vuosienkin aikavälillä. Tämä toteutetaan dronen avulla ja niistä saa todella tarkkaa kuvaa esimerkiksi rannan erilaisista dyynimuodostumista.

Uusien vinkkien jakamista!

 Dronet pystyvät myös ottamaan perättäisiä kuvia niin, että ne menevät limittäin, eli jokaisessa kuvassa näkyy pieni alue edellisen kuvan aluetta. Tämä mahdollistaa erittäin tarkan kolmiulotteisen mallin maastosta. Opiskelijat olivat innoissaan tästä!



Opiskelijat jäivät pienillä tauoillaan keskustelemaan itsekseen sekä opettajien kanssa tämän kaltaisen teknologian hyödyntämisestä. Opiskelijat olivat innokkaita ja aktiivisia, ideoita ja oivalluksia jaettiin koko ryhmän kesken. Yhteinen johtopäätös oli dronen tuomien mahdollisuuksien olevan huippujuttu maantiedon tutkimisen kannalta niin pitkissä kuin lyhyissäkin tutkimuksissa ja projekteissa. On hienoa, että tällaistakin pohditaan.


Lennätys onnistu opiskelijoilta myös täysin itsenäisesti. JEE!

Dronet mahdollistavat maantiedon tutkimisissa paljon uutta ja vielä kokematonta. Niitä tullaan varmasti hyödyntämään tulevaisuudessa, myös uudenlaisissa tilanteissa ja käyttötarkoituksissa. Mahtavaa on myös se, että nuoria opiskelijoita tutustutaan tällaiseen mahdollisuuteen. Nykynuorella ei välttämättä ole ensimmäisenä mielessä, että droneja käytetään myös tutkimustarkoituksiin, SAATI itse päästä kokeilemaan sellaista.


Kiitos.

Kommentit

Suositut tekstit